Veel gestelde vragen met antwoorden op vraagstukken en uitleg van definities over online marketing onderwerpen.

Online Marketing 

Wat is online marketing?

De betekenis van de definitie Online Marketing is het promoten van merken, producten en diensten via internet op webgebaseerde kanalen door bedrijven gericht op verspreiding onder potentiële klanten.
Dit werkt volgens het in de praktijk brengen van online marketing strategieën d.m.v. specifieke methoden.

Welke soorten online marketing strategieën zijn er?

Er zijn 7 methoden die bijdragen aan een online marketing strategie en elkaar versterken wanneer een of meerdere onderdelen samen worden toegepast:

  1. SEO (zoekmachineoptimalisatie).
  2. SEA (online advertenties).
  3. Sociale media marketing (bedrijfsmatig of via influencers promoten van producten of diensten op online kanalen).
  4. Affiliate marketing (het tegen provisie verkopen van producten voor een ander bedrijf).
  5. E-mailmarketing (nieuwsbrieven en reclame per e-mail).
  6. Contentmarketing (bloggen, video’s, podcasts, infographics, webinars en e-books).
  7. Dropshipmarketing (het als handelaar fungeren via eigen winkel tussen de consument en een producent of groothandel).
Waarom is het inzetten online marketing een continu proces?

Het inzetten online marketing is een continu proces omdat het internet en de daarop webgebaseerde kanalen een continu proces van verandering doormaken.

Voorbeelden van online activiteiten die veranderen:

  • De algoritmes van zoekmachines veranderen regelmatig.
  • Concurrenten verbeteren en breiden hun online marketing activiteiten uit.
  • Zoekgedrag door gebruikers van websites en zoekmachines verandert.
  • Content verandert en informatie moet up-to-date gehouden worden.
  • Veranderingen in online trends en activiteiten zoals nieuwe webkanalen en online communicatieplatformen.
Wat doet een online marketing bureau?

Een online marketing bureau verzorgt diverse diensten en gebruikt het internet als medium voor bedrijven die zich d.m.v. online marketing strategieën op webgebaseerde kanalen willen presenteren.

Het doel is het vergoten van:

  • Naamsbekendheid.
  • Imago.
  • Merkbeleving.
  • Service.

Bij het bieden van ondersteuning wordt gewerkt met de doelstellingen, doelgroep en campagne budget van de opdrachtgever. Positieve resultaten zullen na verloop van tijd resulteren in een hoger conversieratio (vergroting van aankoop producten/diensten).
De minimale vereisten voor het starten met online marketing is het hebben van een website, en ook het bouwen van een website behoort tot een van de diensten van een online marketing bureau.

Hoe en waarom is het inzetten van online marketing belangrijk?

Dit kan door gebruik te maken van een passende online marketing strategie en door te werken met een online marketinginstrumentenmix.

Er zijn 7 hoofdredenen waarom het inzetten van online marketing belangrijk is:

  1. Grotere naamsbekendheid.
  2. Beter bedrijfsimago.
  3. Sterke merkbeleving.
  4. Vergroting van de verkoop van producten.
  5. Hogere afname van diensten.
  6. Verhoging van de servicegraad.
  7. Betere informatievoorziening.
Wat houdt de online marketingmix in?

Het is de combinatie van de marketinginstrumentenmix die een bedrijf kan gebruiken voor het invullen van de online marketingstrategie. De online marketingmix is belangrijk omdat het gebruik van de instrumenten en hun onderlinge wisselwerking de effectiviteit van de online marketingstrategie versterkt.

De marketinginstrumentenmix worden onderverdeelt in variabele deelgebieden genaamd P’s. Door de juiste combinatie van de P’s in te zetten als tactische en/of strategische activiteiten kunnen bedrijfsresultaten verbeteren. Het gebruik ervan is onder andere afhankelijk van de doelstellingen, branche, doelgroep en concurrentie.

De moderne online marketinginstrumentenmix bestaat uit 13 P’s en deze staan voor:

  1. Product (het productassortiment en dienstenaanbod).
  2. Prijs (online prijsoverwegingen van de klant zoals reguliere prijzen en aanbiedingen).
  3. Promotie (de online promotiemix zoals banners, viral-/ e-mailcampagnes, betaalde advertenties).
  4. Plaats (de plaats, locatie en weergave van de website afhankelijk van netwerkprotocolen, CDN proxyservers, zichtbaarheid zoals via externe desktopverbinding d.m.v. hulp op afstand en op affiliate websites.
  5. Personalisatie (informatie op de website, per e-mail, RSS of app bieden op basis van persoonlijke eigenschappen en voorkeuren per individu).
  6. Privacy (gegevensbescherming van persoonsgegevens van online bezoekers zoals bijvoorbeeld de AVG/GDPR wetgeving en uitschrijvings mogelijkheden voor bedrijfsreclame per e-mail).
  7. Personeel (uniforme uitstraling bedrijfskleding en online mond-tot-mondreclame van eigen personeel).
  8. Proces (de ervaring die een klant doormaakt en verbind met een bedrijf zoals online vooronderzoek op de website, fysiek winkelbezoek en retourbeleid van aankopen).
  9. Imago (bedrijfsactiviteiten zoals duurzaamheid, milieubeleid en de pand/omgeving waar een bedrijf gevestigd is).
  10. Ontwerp (webdesign, logo design, gebruikerservaring op de website; navigatie, paginaopmaak en technische SEO aspecten zoals AMP en PWA).
  11. Klantenservice (het gebruik van online helpfuncties zoals FAQ’s, e-mail en chat).
  12. Gemeenschap (onderling contact tussen bezoekers via blogs, forums en social media over de gebruikerservaring m.b.t. klantbeoordelingen en vraagstukken).
  13. Beveiliging (veilige webomgeving die de gegevens van bezoekers en transactiegegevens beveiligd).